Yeterince Otantik Değilsiniz Padişahım Modernlik, Dindarlık ve Özgürlük
Tanıtım Bülteni
Padişah Abdülaziz 1867 Paris Dünya Fuarı’na modernliğin seyrine bakmaya gittiğinde, kendisi de “Şark”ın bir seyirliği olarak karşılanmıştı. Ama “Batılı göz” ona bakınca tasavvurundaki otantik imgeyi bulamadı; yeterince “oryantal”görünmüyordu padişah.Modernlik ve Doğu-Batı karşılaşmaları, bitmez tükenmez bir mesele. Dilek Zaptçıoğlu bu kitaptaki yazılarda, Türkiye’ninmodernleşme tarihinin deneyimlerini, dünyanın dört köşesinden deneyimlerle mukayese ederek, deneyimleri birbirleriyle konuşturarak düşünüyor: Batı’nın farklı yüzleriyle, Sovyet tarihiyle, Orta Asya’yla, İran’la… Belki en çarpıcısı, “özünü yitirmeden değişme” mitosunun ikonu olan Japonya’yla…Modernliğin büyük vaadi olan özgürlüğe ve modernlikle cebelleşmesi süregiden dindarlığa odaklanıyor bu yazılar. Örtünme meselesi, utanç duygusu, okul modeli, aile, vatan, “gerçek” demokrasi gibi günümüzün hararetli tartışma konularını, güncelliğin dar çemberinden çıkarıp, kanaati en katılaşmış olanları bile ilgilendirecek bir tazelikle tartışıyor. Düşünme sevgisiyle, düşünme kaygısıyla yazılmış yazılar...
Modernlik, dindarlık ve özgürlük bağlamında Türkiye’deki ve İslam dünyasındaki tabuların sorgulandığı ufuk açıcı ve çok yönlü bakabilmeyi başarabilen bir eser. Türkiye’de çeşitli kesimler tarafından dile getirilen Japon modernleşmesinin eleştirel bir tarzda ele alınması ve konuyla ilgili farklı bakış açılarının incelenmesi son derece faydalı olmuştur. Cumhuriyet modernleşmesinin “Tırtıllar” adlı bir tiyatro oyunundan ve taşradaki modernleşmenin bir anı kitabından izlenmesi yenilikçi bir bakış açısı olup eseri değerli kılmaktadır. Cumhuriyet’in ilk yıllarında modernleşmenin daha çok Ankara’ya hapsedildiğini düşündüğümüzde modernleşmede taşra ayağının ele alınarak sosyolojiden istifade edilmesi konuya fevkalade katkı sağlamıştır. “Zor zamanlarda masumiyet ortadan kalkar.” (s. 221) gibi hikmet sözler eserin büyük bir düşünce ürünü olduğunun göstergesidir.
Kitap Yorumları - (1 Yorum)
Modernlik, dindarlık ve özgürlük bağlamında Türkiye’deki ve İslam dünyasındaki tabuların sorgulandığı ufuk açıcı ve çok yönlü bakabilmeyi başarabilen bir eser. Türkiye’de çeşitli kesimler tarafından dile getirilen Japon modernleşmesinin eleştirel bir tarzda ele alınması ve konuyla ilgili farklı bakış açılarının incelenmesi son derece faydalı olmuştur. Cumhuriyet modernleşmesinin “Tırtıllar” adlı bir tiyatro oyunundan ve taşradaki modernleşmenin bir anı kitabından izlenmesi yenilikçi bir bakış açısı olup eseri değerli kılmaktadır. Cumhuriyet’in ilk yıllarında modernleşmenin daha çok Ankara’ya hapsedildiğini düşündüğümüzde modernleşmede taşra ayağının ele alınarak sosyolojiden istifade edilmesi konuya fevkalade katkı sağlamıştır. “Zor zamanlarda masumiyet ortadan kalkar.” (s. 221) gibi hikmet sözler eserin büyük bir düşünce ürünü olduğunun göstergesidir.