Michael Baxandall’ın ilk kez 1972’de yayımlanan ve sanat tarihidisiplininde çığır açan kitabı, 15. yüzyıl İtalyan resmi üzerine titizbir inceleme olmasının yanı sıra, belli bir dönemde yaratılmışresimlerden yola çıkarak o dönemin toplumsal tarihini okumanınyollarını gösteriyor. İncelediği erken Rönesans eserleri üzerinden,dönemin stiliyle gündelik hayat arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarıyor.Örneğin, ölçüm bilgisiyle perspektif algısını, dans figürleriyle estetikfigürasyonu kıyaslıyor.Baxandall, sanatın üretilmesi kadar, alımlanmasını da toplumsal veekonomik hayata bağlıyor. Modern sanat tarihinin temel kategorisiolan “stil” gibi, “beğeni”nin de gündelik hayattan türediğini savunuyor.Gündelik hayattaki görsel beceri ve yeteneklerin işlevlerindenarındırılarak, sanat deneyiminde bir oyuna dönüştürülmesindenkaynaklandığını gösteriyor.Baxandall, “stil”in toplumsal hayattaki temellerini keşfederek, bukavramı formalist tarihlerin aşkın metafiziğinden sökmeyi başarmıştır.Böylece toplumsal sanat tarihinin kurulmasında bir öncü olmuştur.Bir 15. yüzyıl resmi, toplumsal ilişkilerin biriktiği bir çökeltidir. Biryanda resmi yapan ya da en azından gözetimi altında yapılmasınısağlayan ressam, diğer yanda da ressamdan onu yapmasını isteyen,bunun için gerekli mali kaynağı sağlayan ve tamamlandıktan sonra birbiçimde kullanmayı düşünen bir başkası vardır. İki taraf da, ticari, dinî,algısal, yani geniş anlamıyla toplumsal kurumlara ve geleneklere bağlıçalışır.
Kitap Yorumları - (0 Yorum)