“Cumhuriyetçi İslâm kurumlarla, vatandaşlık ve milliyet anlayışıyla,kamusal alan ve sivil toplumun devletle olan ilişkisi içindetanımlanmasıyla, özgürlükler ve insan haklarıyla ilgili siyasalbir meseledir. Bundan da önemlisi, ahlâkî ve siyasal bakımdancumhuriyetçi bir öznenin oluşturulması meselesidir.”Dünya üzerinde milyonlarca Müslüman, cumhuriyet rejimi altındayaşamakta olduğu halde, İslâm ve cumhuriyetin ya da İslâm vedemokrasinin pek bir arada var olamayacak, hatta karşıt kavramlarolduklarına dair bir kanı var. Aslında cumhuriyet ne mutlak birdemokrasi tedarikçisidir ne de tümüyle demokrasiden azadedir.Demokratik olduğu iddia edilemeyecek birçok cumhuriyet rejimi vardırve laiklik sık sık otoritaryanizmi meşrulaştırır. Peki ya İslâm demokratolabilir mi?Türkiye, İran ve Senegal... Her biri, kendine özgü bir cumhuriyet vekendine özgü bir İslâm anlayışını içselleştirmiş, ortaya birbirinden çokfarklı cumhuriyetler çıkmış. Ama İslâm, tek başına, bu ülkelerdekicumhuriyet çeşitliliğini açıklamaya yetmiyor. Jean-François Bayart buçalışmasında cumhuriyetle yönetilen bu üç İslâm ülkesine odaklanarakİslâm’la cumhuriyetin, cumhuriyetle demokrasinin ve demokrasiyleİslâm’ın ilişkilerini inceliyor.
Düşünülen ve görülen gerçekliklere aykırılık arz eden bir çalışma. ‘İslam’ın her 3 ülkede de farklı rejimlere geçik aşamasında taşıyıcı kolon olduğunu deneysel ve vakıalar bazında anlatmaya çalışmakta kitap. Başarılı olup olmadığı sorusu ise kitabın çoğunluğunu oluşturan Osmanlı Devleti – Türkiye Cumhuriyeti örneklemi bazında tartışılabilir.
Kitap Yorumları - (3 Yorum)
Farklı bir yaklaşım sunuyor yazar, okunmalı.
Düşünülen ve görülen gerçekliklere aykırılık arz eden bir çalışma. ‘İslam’ın her 3 ülkede de farklı rejimlere geçik aşamasında taşıyıcı kolon olduğunu deneysel ve vakıalar bazında anlatmaya çalışmakta kitap. Başarılı olup olmadığı sorusu ise kitabın çoğunluğunu oluşturan Osmanlı Devleti – Türkiye Cumhuriyeti örneklemi bazında tartışılabilir.
daha önce hiç böyle bir yaklaşım okumamıştım. gayet başarılı buldum