"Harput - Elazığ Türküleri", Tahir Abacı'nın halk müziğinde özgün bir ada oluşturan bir yörenin, Harput'un müzik geleneğini inceleyen bir çalışması. Yöre müziğini oluşturan tarihsel ve toplumsal ortamı betimleyen bir bölümle başlayan kitap, Klasik Türk Müziği ile halk müziğini kaynaştıran Harput müziğinin kaynaklarını, enstrümanlarını, icra ortamını, icracılarını tanıtan bir bölümle sürüyor. Sonraki bölümde yöre müziğindeki ezgisel yapı inceleniyor, makam özellikleri ve fasıl düzeni, gazel, divan, Tatvan, müstezad, hoyrat, maya, tecnis, şıkıltım gibi ezgisel biçimler ele alınıyor. "Harput-Elazığ Müziğinde İçerik" bölümü, yöre ezgilerindeki sözel içerik ve temaların ayrıntılı bir çözümlemesini yapıyor, çeşitli motiflerden örnekler veriyor. İzleyen bölüm, yöre müziğindeki sözlü örneklerin şiirsel yapılarını inceliyor. Son bölüm ise, yöredeki geleneksel dansları ve seyirlik oyunları tanıtıyor. Kitabın kaynakları arasında ise, çok sayıda kitabın yanı sıra, çeşitli sanatçılara ait plaklar ve kasetler de yer alıyor, yani çalışma aynı zamanda bir arşiv bilgisine dayanıyor.
memleketim…ne feryad edersin divane bülbül,hüseynik,ahçik,pencereden bir taş geldi…türküler ve bu türkülerin alt yapısını oluşturan sosyaekonomik ve politik tarih…başvuru kitabı olmalı
tahir abacının taamamen bir yörenin mi yoksa bir bölgenin mi müzk esserüvenin tam ortasından çıkıpta tamamen ezgisel yönlerini anlatması bence bi eksikliktir gerek folklor ve gerekse tamamen bölgenin özelinden çıkıp ta geneline yayılması gerekirdi bence ama genede bir arşiv değilde baş vurulacak bir kaynak diyebiliriz çünkü arşiv olabilmesi için tamamen bölgeyi yani d anadoluyu anlatması gerekir çünkü harput yada elazığın kökleri kendileriden çok öteye kaçmıştır tahir abacının bunu yakalayabilmesi için yani arşiv niteliğini akazanması için bölgenin tamamını yansıtması gerekirdi umarım daha geniş nitelikli sunumk ortaya çıkarır kendisine başarılar dilerim
Elazığ’da bulunan Harput bölgesinde çok eski medeniyetlere kadar geri giden son derece zengin bir kültür var. Bu engin kültür harmanında sadece Türkü değil, aynı zamanda da halk dansları, gravürler, Selçuklular’dan kalma cami, medrese ve çeşmeler, Harput kalesi vs. vs. Hatta bir dönem Harput’ta tam 140 civarında Amerikan kolejinin bulunduğu rivayet edilir. “karmı yağmış şu Harput’un başınakurban olam toprağına, taşına vay amman”
Kitap Yorumları - (3 Yorum)
memleketim…ne feryad edersin divane bülbül,hüseynik,ahçik,pencereden bir taş geldi…türküler ve bu türkülerin alt yapısını oluşturan sosyaekonomik ve politik tarih…başvuru kitabı olmalı
tahir abacının taamamen bir yörenin mi yoksa bir bölgenin mi müzk esserüvenin tam ortasından çıkıpta tamamen ezgisel yönlerini anlatması bence bi eksikliktir gerek folklor ve gerekse tamamen bölgenin özelinden çıkıp ta geneline yayılması gerekirdi bence ama genede bir arşiv değilde baş vurulacak bir kaynak diyebiliriz çünkü arşiv olabilmesi için tamamen bölgeyi yani d anadoluyu anlatması gerekir çünkü harput yada elazığın kökleri kendileriden çok öteye kaçmıştır tahir abacının bunu yakalayabilmesi için yani arşiv niteliğini akazanması için bölgenin tamamını yansıtması gerekirdi umarım daha geniş nitelikli sunumk ortaya çıkarır kendisine başarılar dilerim
Elazığ’da bulunan Harput bölgesinde çok eski medeniyetlere kadar geri giden son derece zengin bir kültür var. Bu engin kültür harmanında sadece Türkü değil, aynı zamanda da halk dansları, gravürler, Selçuklular’dan kalma cami, medrese ve çeşmeler, Harput kalesi vs. vs. Hatta bir dönem Harput’ta tam 140 civarında Amerikan kolejinin bulunduğu rivayet edilir. “karmı yağmış şu Harput’un başınakurban olam toprağına, taşına vay amman”