“Modern zamanlara kadar İslam toplumlarında yerleşik bir derviş imajı vardı. Bu çalışma bir yandan bütün çeşitliliğine rağmen dervişlerin genel bir tipolojisini kurmaya çalışırken diğer yandan da onların bir parçası oldukları toplum tarafından nasıl algılandıklarını, toplumla hangi düzlemlerde ilişki kurduklarını ortaya çıkarmaya çalışıyor. Farklılaşan derviş tipleri alt kategoriler olarak değerlendiriliyor: şehirli, ilim ehli, zâhid, gezgin, âşık, fakir, meczup, Türkmenler arasındaki toprağa bağlı dervişler, babalar ve nihayet Türk fetihlerine eşlik eden kolonizatör ya da çok uygun bir tabirle gazi-dervişler…Hayata ve topluma mesafeli duran dervişler kendilerini adeta topluma adamışlardı. Şüphesiz toplumla ilişkilerinde bu adanmışlığın belirleyici bir etkisi vardı. En azından söz konusu ilişki bir çeşit karşılıklılık içeriyordu. Toplumun artı ürünüyle beslenen ama bunun karşılığında görünür görünmez pek çok toplumsal işlev gören bir karşılıklılık
anadolu’da sufiliği, tarikatları ve toplum ilişkilerini öğrenmek için başarılı bir eser. kaliteli ve akademik. ayrıca ilgilenenler için sıkılmayacakları bir kaynak olmuş.
Ahmet Yaşar Ocak’ın öğrencisi Resul Ay bu çalışmasında SADECE Anadolu’da İslam tarikatlarını Heredoks ve Ortodoks İslam olarak kategorize etmekte kalmıyor aynı zamanda derviş tiplerini alt kategorilere ayırarak bize Anadolu’da 13. yüzyıl İslamını sunuyor.
Kitap Yorumları - (5 Yorum)
Erken dönem Osmanlı toplumunun tasavuf ve tarikatlarla yoğurulan hamurunu anlamak için güzel bir çalışma
Meraklısı için güzel bir çalışma. Tavsiye ederim
Osmanlı toplumsal tarihinin ve tasavvufi yaşantısını incelemek için önemli bir çalışma
anadolu’da sufiliği, tarikatları ve toplum ilişkilerini öğrenmek için başarılı bir eser. kaliteli ve akademik. ayrıca ilgilenenler için sıkılmayacakları bir kaynak olmuş.
Ahmet Yaşar Ocak’ın öğrencisi Resul Ay bu çalışmasında SADECE Anadolu’da İslam tarikatlarını Heredoks ve Ortodoks İslam olarak kategorize etmekte kalmıyor aynı zamanda derviş tiplerini alt kategorilere ayırarak bize Anadolu’da 13. yüzyıl İslamını sunuyor.