Serez' de bir hahamın oğlu olarak doğdu, Selanik' te Ömer Seyfettin' ler, Yunus Nadi' ler, Zekeriya Sertel' lerle omuz omuza çalışıp onlarla kalıcı dostluklar kurdu, İstanbul' da Kemalizm hakkında dönemin ilk ciddi incelemesini yazdı, Türk Ruhu adlı eserinde Türkçülüğün coşkulu bir analizini gerçekleştirdi, Ziya Gökalp' ten etkilenerek dindaşlarının Türkleşmesi için yıllarca mücadele verdi...
Moiz Kohen hem yahudi hem Turancı. Bu ne garabet diyorsanız evvela “kimlik arayışını” okumanız gerekiyor. Böylelikle Türkçülüğün Türk olmayan yüzlerinden birini de görmüş olacaksınız.
biyografik roman meraklıları için sıradan,edebi bir ölçü beklemeyenler için kolay okunan bir kitap. bilhassa “azınlık psikolojisi” hakkında önemli ipuçları veriyor. kohen’in dönme olduğu hakkında bir bilgi yok. zaten olsaydı, adı baştan mois kohen olmazdı. öğrenebildiğim kadarıyla dönmeler ortadoks yahudiler tarafından afaroz edilmiş cemaattirler. metamorfize olmuş, sapkın bir cemaat olarak kabul edilirler. benim ilgimi çeken taraf; tarihte ilk ırkçılığı ortaya atanlar yahudilerdir. kendilerinin üstün ırk olarak tanrı tarafından yaratıldıklarına inanırlar. kendi dışındaki ırkçılıkların da fikir babalarıdır. mesela arap baas milliyetçiliğinin fikir babası da bir suriyeli yahudi idi. tıpkı mois kohen gibi. bunlar aynı zamanda “türk-islam” isimleriyle milliyetçi partilerin üst düzey yöneticileriydiler. acaba neden bulundukları ülkelerin milliyetçi düşüncelerini yönlendiriyorlar? velhasıl meraklısı için okunabilir bir kitap.
Munis Tekinalp diğer adıyla Moiz Kohen. Hiçbir zaman kendisini azınlık olarak görmeyen ; her zaman kendisini yaşadığı toplumun bir parçası addeden kayda değer bir şahsiyetin hayal kırıklıklarıyla dolu yaşam hikayesi. Okunmaya değer bir yaşam öyküyüs…
Önceleri Selanik’i kendilerine çalışma merkezi edinen yahudilerin ve onların kimliklerini gizleyen kanatları durumundaki Dönmelerin önemli bir kısmı Cumhuriyet’in kurulmasından sonra Türkiye’ye özellikle de İstanbul’a taşınma yolunu seçtiler. Bu göç ise 1924’te gerçekleştirilen Ahali Mübadelesi işlemiyle oldu.Yahudiler lobi faaliyetlerini Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunu tamamlamasından sonra da yoğun bir şekilde sürdürdüler. Bu faaliyetlerde öne çıkan isimlerden biri Türk milliyetçiliğinin teorisyenlerinden olan Munis Tekinalp idi. Tekinalp, Dönmeler yani Sabetaycılar kesimine mensup bir ailedendi ve asıl adı Mois Kohen’di. Kohen’ler Dönmeler içinde tanınmış bir ailedir. İşte Mois Kohen de bu aileye mensuptu. Belirttiğimiz üzere bu kişi Türk milliyetçiliği ideolojisinin fikir babalarından olduğundan dolayı Türkiye Cumhuriyeti’nin resmi ideolojisi üzerinde de önemli tesiri vardı. Çünkü kurulan yeni cumhuriyet bir milli devlet niteliği taşıyordu ve milliyetçiliği de resmi ideoloji olarak benimsemişti. Mois Kohen aynı zamanda Mustafa Kemal’in özel doktorlarındandı.
Moiz Kohen adlı bu kişi yahudidir ve Tekin Alp imzasıyla yazdığı ‘Kahrolsun Şeriat’, ‘M. Kemal Paşa türk peygamberidir’ gibi gazete yazılarıyla bilinir. Kendi çapında bir tür garip Türkçülük ideolojisi geliştirmeye çalışmıştır. Mehmet Şevket Eygi köşeyazılarında sık sık bu kişiden bahseder. Bir yahudi tarafından kalem alınmış bu kitap Moiz Kohen’i övmeye uğraşmış.
Kitap Yorumları - (5 Yorum)
Moiz Kohen hem yahudi hem Turancı. Bu ne garabet diyorsanız evvela “kimlik arayışını” okumanız gerekiyor. Böylelikle Türkçülüğün Türk olmayan yüzlerinden birini de görmüş olacaksınız.
biyografik roman meraklıları için sıradan,edebi bir ölçü beklemeyenler için kolay okunan bir kitap. bilhassa “azınlık psikolojisi” hakkında önemli ipuçları veriyor. kohen’in dönme olduğu hakkında bir bilgi yok. zaten olsaydı, adı baştan mois kohen olmazdı. öğrenebildiğim kadarıyla dönmeler ortadoks yahudiler tarafından afaroz edilmiş cemaattirler. metamorfize olmuş, sapkın bir cemaat olarak kabul edilirler. benim ilgimi çeken taraf; tarihte ilk ırkçılığı ortaya atanlar yahudilerdir. kendilerinin üstün ırk olarak tanrı tarafından yaratıldıklarına inanırlar. kendi dışındaki ırkçılıkların da fikir babalarıdır. mesela arap baas milliyetçiliğinin fikir babası da bir suriyeli yahudi idi. tıpkı mois kohen gibi. bunlar aynı zamanda “türk-islam” isimleriyle milliyetçi partilerin üst düzey yöneticileriydiler. acaba neden bulundukları ülkelerin milliyetçi düşüncelerini yönlendiriyorlar? velhasıl meraklısı için okunabilir bir kitap.
Munis Tekinalp diğer adıyla Moiz Kohen. Hiçbir zaman kendisini azınlık olarak görmeyen ; her zaman kendisini yaşadığı toplumun bir parçası addeden kayda değer bir şahsiyetin hayal kırıklıklarıyla dolu yaşam hikayesi. Okunmaya değer bir yaşam öyküyüs…
Önceleri Selanik’i kendilerine çalışma merkezi edinen yahudilerin ve onların kimliklerini gizleyen kanatları durumundaki Dönmelerin önemli bir kısmı Cumhuriyet’in kurulmasından sonra Türkiye’ye özellikle de İstanbul’a taşınma yolunu seçtiler. Bu göç ise 1924’te gerçekleştirilen Ahali Mübadelesi işlemiyle oldu.Yahudiler lobi faaliyetlerini Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunu tamamlamasından sonra da yoğun bir şekilde sürdürdüler. Bu faaliyetlerde öne çıkan isimlerden biri Türk milliyetçiliğinin teorisyenlerinden olan Munis Tekinalp idi. Tekinalp, Dönmeler yani Sabetaycılar kesimine mensup bir ailedendi ve asıl adı Mois Kohen’di. Kohen’ler Dönmeler içinde tanınmış bir ailedir. İşte Mois Kohen de bu aileye mensuptu. Belirttiğimiz üzere bu kişi Türk milliyetçiliği ideolojisinin fikir babalarından olduğundan dolayı Türkiye Cumhuriyeti’nin resmi ideolojisi üzerinde de önemli tesiri vardı. Çünkü kurulan yeni cumhuriyet bir milli devlet niteliği taşıyordu ve milliyetçiliği de resmi ideoloji olarak benimsemişti. Mois Kohen aynı zamanda Mustafa Kemal’in özel doktorlarındandı.
Moiz Kohen adlı bu kişi yahudidir ve Tekin Alp imzasıyla yazdığı ‘Kahrolsun Şeriat’, ‘M. Kemal Paşa türk peygamberidir’ gibi gazete yazılarıyla bilinir. Kendi çapında bir tür garip Türkçülük ideolojisi geliştirmeye çalışmıştır. Mehmet Şevket Eygi köşeyazılarında sık sık bu kişiden bahseder. Bir yahudi tarafından kalem alınmış bu kitap Moiz Kohen’i övmeye uğraşmış.