Bu kitap, herhangi bir mezhebin, tarih boyunca oluşmuş olan görüşlerini nihai hüküm gibi algılayıp onların değişmezliğini kabul etmenin son derece hatalı bir tutum olduğunu göstermektedir. Ancak, bu hükümlerin değişmez olduğu açıkça söylenmemesine rağmen, fiiliyatta ise durum bundan ibarettir.Hanefi mezhebinin ilk imamları olan, Ebû Hanîfe ve ashabı, namazların cem'i ile ilgili hadisleri, kendilerince haklı gördükleri çeşitli gerekçe ve tevillerle uygulama mevkiine koymamışlar; cem'i, sadece, Arafat ve Muzdelife'ye hasretmişlerdir. Ne yazık ki, daha sonra gelen bütün Hanefi uleması, bu görüşü sadece tekrarlamakla yetinmiş, ilk imamların gerekçe ve tevillerini sorgulama cihetine gidememişlerdir. İmam-ı Azam Ebû Hanîfe'nin fıkıh anlayışına bağlılık; onun görüşlerini tekrarlamakla değil, bilakis onun metodunu, yöntemini, hepsinden önemlisi Allah ve Rasulü dışında herkesin görüşlerinin sorgulanabileceğini açıkça ilan eden, onun eleştirel zihniyetini ve düşünce dinamizmini benimsemekle olabilir. Bu kitap işte bu konuda bizleri, zihniyet değişikliğine davet ederek dinamik ve eleştirel bir hadis-fıkıh anlayışına çağırmaktadır.
Kitapta hangi şartlar altında cemin yapılabileceğini mezheplerin görüşleri aktarılarak anlatılıyor. Kitabı okumama rağmen mazeretsiz olarak iki namazın birleştirilip birleştirilemeyeceğini kavrayabilmiş değilim.
Hayri kırbaşoğlu,bu kitabta namazların cem’inin dinen caiz olduğunu ispatlamaya çalışıyor.Bunu yaparkende tabi olarak hadisleri kullanıyor.Kitabın sonunada musa bağcı imzalı bir ek eklenmiş,bu ektede çorapların üzerine mes edilmesinin caiz olduğu ispatlanmaya çalışılıyor.Tabi olarak bu konudada yine hadis kaynaklarından istifade ediliyor.Fakat benim anlamakta zorlandığım konu şu,hayri kırbaşoğlu şu anki tutumuyla hadis konusunda farklı düşüncelere sahip.Yani kitabı yazan zihniyetle şu anki zihniyeti bir değil,bende ona şu tavsiyede bulunmuştum(daha geniş bilgi için ibn kuteybe-hadis müdafası-eserine yaptığım yorumuna bakınız)bu kitabları toplat bu ilim ahlakına daha uygundur.
Kitap Yorumları - (2 Yorum)
Kitapta hangi şartlar altında cemin yapılabileceğini mezheplerin görüşleri aktarılarak anlatılıyor. Kitabı okumama rağmen mazeretsiz olarak iki namazın birleştirilip birleştirilemeyeceğini kavrayabilmiş değilim.
Hayri kırbaşoğlu,bu kitabta namazların cem’inin dinen caiz olduğunu ispatlamaya çalışıyor.Bunu yaparkende tabi olarak hadisleri kullanıyor.Kitabın sonunada musa bağcı imzalı bir ek eklenmiş,bu ektede çorapların üzerine mes edilmesinin caiz olduğu ispatlanmaya çalışılıyor.Tabi olarak bu konudada yine hadis kaynaklarından istifade ediliyor.Fakat benim anlamakta zorlandığım konu şu,hayri kırbaşoğlu şu anki tutumuyla hadis konusunda farklı düşüncelere sahip.Yani kitabı yazan zihniyetle şu anki zihniyeti bir değil,bende ona şu tavsiyede bulunmuştum(daha geniş bilgi için ibn kuteybe-hadis müdafası-eserine yaptığım yorumuna bakınız)bu kitabları toplat bu ilim ahlakına daha uygundur.